Nyhetsmedia är en viktig del av mixen
Nyhetsmedia är starka lokala kanaler med hög trovärdighet, helt enkelt ett bra sammanhang att synas i. Den breda målgrupp som nyhetsmedia når ut till gör att kanalerna passar både för strategiska kampanjer som stärker varumärket och taktiska kampanjer för mer kortsiktig effekt.
I digitala kanaler finns det många olika mätvärden att följa. Men det är viktigt att inte stirra sig blind på enstaka kanaler. Genom att titta på helheten går det att se hur de olika kanalerna påverkar varandra, och med ett långsiktigt perspektiv finns även möjligheten att testa olika kombinationer. Följ upp, utvärdera och dra lärdom för att finjustera och hela tiden bli lite bättre.
Att använda sig av nyhetsmedia har en positiv effekt på investeringar i andra kanaler. En tidigare rapport från MGroup, ”Effekten av nyhetsmedia”, visar att annonsörer som inkluderar printannonser i sin mediemix har i snitt 29% högre ROI i både social och online video och 64% högre ROI i SEM.
I rapporten tittade man även på annonsörer som inkluderat både nyhetsmediers digital display och printannonser vilka fick 30% högre ROI i onlinevideo, 32% högre i sociala medier och hela 70% högre för SEM.
Även digitalt och print stärker varandra och det är bra att tänka igenom formaten. Displayannonsering syftar till annonser via mobil, desktop och tablet, ett vanligt upplägg i de flesta medieplaner. I print finns förstås en mängd annonsformat, men du kan sticka ut och få mer tid med läsaren i en ibladad bilaga.
RAM har sedan i mars 2020 tittat på hur nyhetsmedia påverkas av coronasituationen. Det man ser är att konsumenten värderar nyhetsmedier högre vilket kan kopplas till ett ökat intresse för samhällsfrågor. Det innebär i praktiken att läsaren spenderar mer tid med sin lokaltidning, både lästiden och noggrannheten i läsningen har ökat med 10%.
I dagarna släppte Orvesto sin rapport som beskriver olika mediers räckvidd där det är tydligt att nyhetsmedia är en fortsatt stark kanal. För att få bästa effekt är det är viktigt att fatta beslut om rätt mediemix utifrån en behovsanalys där syfte och mål med kommunikationen styr kanalvalen. Genom att kombinera flera kanaler ökar du den totala effekten. I ORVESTO® Konsument beskrivs svenskens mediekonsumtion, sociodemografi och konsumtionsmönster i åldern 16-80 år.
Källa: KANTAR SIFO Orvesto konsument helår 2020: huvudmedier, gårdagsanvändning.

Nyhetsmedia hjälper till att driva effektiviteten för övriga medieslag speciellt performance-media där vi sett att aktörer som även jobbar med nyhetsmedia i snitt får 70% mer effekt på sina investeringar inom sökmarknadsföring jämfört med dem som inte gör det.
Fler inlägg
Behöver ni hjälp att synas?
I så fall erbjuder vi en oslagbar mediemix. Kommunikation som når genom bruset är nyckeln till att leverera bäst effekt. Vilka behov och ambitioner har du? Med kännedom om den lokala marknaden och olika målgruppers mediekonsumtion hittar vi rätt lösning för dig.
Vi erbjuder bland annat:
Uppdaterad och inspirerad?
Anmäl dig till vårt nyhetsbrev!
Varje månad delar vi med oss av vår kunskap för att inspirera och utveckla dig inom kommunikation och marknadsföring.
Genom att anmäla dig till vårt nyhetsbrev godkänner du vår integritetspolicy.