Skydda ditt varumärke online

Att skapa starka varumärken handlar i stor utsträckning om att vara konsekvent med de värden som kunden upplever. Det är viktigt att ha i åtanke när du skapar innehåll, men även när du väljer kanaler och sammanhang för annonsering.

För bästa effekt bör du som annonsör välja miljöer som matchar den bild som ni vill förmedla för att nå rätt målgrupp i en kanal som upplevs relevant. Så kallad Brand Safety fokuserar ännu tydligare på att undvika negativ påverkan. Det är en stor fråga inom digital annonsering och diskussioner om tech-jättarnas ansvar dyker upp med jämna mellanrum, med krav på att innehåll som hat eller desinformation måste rensas bort.

Det kan vara svårt att uppnå full kontroll över kvalitet vid köp av annonsutrymme på digitala och sociala plattformar, särskilt vid köp av programmatisk annonsering. Men ett sätt att styra publiceringarna är att svartlista sajter där man inte vill synas. Du får även bättre kontroll genom att undvika öppna annonsbörser och i stället arbeta med direktavtal med publicister.

Nyhetsmedia

Nyhetsmedia är med sin grund i det journalistiska arbetet en trovärdig kanal. Våra redaktioner har ansvariga utgivare och i arbetets natur ingår att innehållet granskas innan publicering

Även omgivande annonser är en del i arbetet med att skapa en trygg miljö. Precis som en annonsör kan svartlista vissa sajter när de köper räckvidd är aktivt arbete med svartlistning av annonser viktigt för att skapa regler för vilka annonser som får visas i våra kanaler för nyhetsmedia. Inför perioder med ökad efterfrågan tar medarbetare på produktutveckling tillsammans med ansvarig utgivare fram en annonspolicy för att säkerställa att vi har interna riktlinjer för hur vi skapar bästa möjliga upplevelse på sajt och i appar. Även vårt team på annonsproduktion bidrar till en trovärdig kontext med sin kompetens kring formgivning och budskap för de annonsörer som anlitar Mediehuset UNT för grafisk produktion.

Trovärdiga medier

Precis som annonsörer söker trovärdiga kanaler söker våra läsare källor som går att lita på, och senaste åren med fake news och pandemi har det behovet ökat. I Sverige är förtroendet högt för den lokala tidningen, Förtroendebarometern 2022 visar att 48% har mycket/ganska stort förtroende för lokaltidningen. Bara SR och SvT har högre förtroende. *1

Konsumtionen av nyhetsmedia ökar och det lokala blir allt viktigare. Orvesto släppte nyligen sin årliga målgrupp- och medieundersökning där vi ser att Mediehuset UNT nu når 224 000 individer. *2

Ta gärna del av rapporten Effekten av nyhetsmedia  som visar effekten av nyhetskontext för ett varumärkes ROI. Förutom fördelar som trovärdig kanal är nyhetsmedia även en kanal som stärker övriga kampanjinsatser.

*1 Förtroendebarometern 2022, Förtroende för medier (press, radio, tv)

*2  Orvesto Konsument helår 2021, 1 inf i print och 1 vecka digitalt

Fler inlägg

Behöver ni hjälp att synas?

I så fall erbjuder vi en oslagbar mediemix. Kommunikation som når genom bruset är nyckeln till att leverera bäst effekt. Vilka behov och ambitioner har du? Med kännedom om den lokala marknaden och olika målgruppers mediekonsumtion hittar vi rätt lösning för dig.

Vi erbjuder bland annat:

  • Printannonser
  • Bannerannonser

  • E-handel
  • Reklam & produktionsbyrå

  • Distribution
  • Sökordsoptimering

Uppdaterad och inspirerad?

Anmäl dig till vårt nyhetsbrev!

Varje månad delar vi med oss av vår kunskap för att inspirera och utveckla dig inom kommunikation och marknadsföring.

Genom att anmäla dig till vårt nyhetsbrev godkänner du vår integritetspolicy.

Till toppen