Värdefulla insikter med marknadsanalys

Annika Järlö, analytiker på NTM Market Insight berättar hur hon och hennes analysteam hjälper dig att nå ut till din målgrupp.

Market insights uppdrag är att förse våra företagskunder med beslutsunderlag genom data och olika typer av analyser som ger värdefulla insikter om marknaden som de verkar på. Det kan vara alltifrån analys av en bransch till en specifik kundanalys, varumärkesmätning eller uppföljning av en kunds olika marknadsinsatser. Helt enkelt hjälp hela vägen, från strategigrundande insikter till avslutande effektmätningar.

Planering av marknadskampanj

Inför ett möte med din medierådgivare – tänk över din målgrupp, positionering och image som företagare, och hur du kan påverka dessa genom din marknadskommunikation. Har du inte svaren på frågorna, så har vi tillgång till mycket data om befolkningen i ditt närområde; hur och vilka mediekanaler de konsumerar, hur de planerar sina inköp och agerar som konsumenter generellt.

På ett flertal av våra marknader inom NTM har vi tillgång till unik lokal data om butiker och företag, all denna data kan du få tillgång till när du anlitar Mediehuset UNT  som mediepartner. Dessa insikter blir värdefulla för dig när du planerar marknadsinsatser för ditt företag.

Professionella uppföljningar

När du köper mediautrymme i någon eller flera av våra kanaler, kan vi som ett tillägg till rapporten om hur kampanjen har gått, även mäta effekten av dina marknadsinsatser. Vi sammanställer hur många som sett din kampanj, hur känt ditt varumärke är i relation till andra jämförbara, hur ditt varumärke engagerar och vilken aktivitet som din annons driver – det vill säga hur många har för avsikt att besöka ditt företag, eller köpa din produkt eller tjänst.

Varumärkesmätningar

Vi genomför återkommande varumärkesmätningar för ett antal branscher, dessa mätningar är mycket uppskattade. Mätningen kartlägger varumärken i relation till konkurrenterna, utifrån kännedom, attribut och preferens. För varje bransch tar vi fram tio unika attribut genom vilka vi exempelvis kan urskilja den aktör som anses vara mest serviceinriktad eller prisvärd. Kopplat till varumärkesmätningen kan vi för våra kunder även mäta ett så kallat ”lyft” efter annonsering – en eventuell förflyttning av varumärkets position efter avslutad kampanj.

Förutom allt detta ser vi till att våra medierådgivare inom NTM:s alla mediehus är uppdaterade med aktuella studier och insikter kring bransch- och marknadstrender och mediekonsumtion. På så sätt kan du känna dig säker på att vi har den senaste kompetensen när du behöver råd kring hur du ska marknadsföra dig framöver.

Annika Järlö; NTM analys

Annika Järlö, Analytiker på NTM Market Insight med 15 år i mediebranschen, varav 10 år som marknadsanalytiker.

Visste du att .

 

 

 

Fler inlägg

Behöver ni hjälp att synas?

I så fall erbjuder vi en oslagbar mediemix. Kommunikation som når genom bruset är nyckeln till att leverera bäst effekt. Vilka behov och ambitioner har du? Med kännedom om den lokala marknaden och olika målgruppers mediekonsumtion hittar vi rätt lösning för dig.

Vi erbjuder bland annat:

  • Printannonser
  • Bannerannonser

  • E-handel
  • Reklam & produktionsbyrå

  • Distribution
  • Sökordsoptimering

Uppdaterad och inspirerad?

Anmäl dig till vårt nyhetsbrev!

Varje månad delar vi med oss av vår kunskap för att inspirera och utveckla dig inom kommunikation och marknadsföring.

Genom att anmäla dig till vårt nyhetsbrev godkänner du vår integritetspolicy.

Till toppen