Swebad satsade på webben under pandemin!

När andra företag permitterade sin personal under 2020 så gasade Swebad på. Med hjälp av Mediehuset UNT:s interna byrå Fluid fick Swebad en ny grafisk profil och webb. I början av 2020 hade företaget sex anställda, våren 2021 består personalstyrkan av det dubbla.

Hej Niklas, vilka är Swebad?

Vi producerar spabad och inomhusbad som vi primärt säljer via återförsäljare. Vi producerar eget varumärke och producerar även OEM-baserat. Vårt största fokus ligger på vårt eget varumärke.  Vi kallar oss producenter även om vi inte har en egen fabrik.

Hur kom det sig att ni skapade webshoppen, såg ni ett nytt typ av kundbeetende?

Det är många företag som importerar spabadVåran styrka är att vi har lokal förankring i Sverige. Vi har en hub med allt runt omkring. Allt från servicedelar, eftermarknadsprodukter till tillbehör osv. Genom att arbeta med en egen webbshop med fokus på dessa produkter visar vi att vi är en trygg leverantör. Vi är övertygade om att detta kommer vara nyckel för vår framgång framöver. 

Hur er verksamhet förändrats under året som gått?  

Vi hade turen att vara i en bransch som man investerat i under Coronan.  Men vi var även modiga. Vi gasade direkt istället för att permittera. Vi var sex anställda förra året vid den här tiden och nu är vi tolv.  Det är ju i dessa tider som det är bästa läget att ta marknadsandelar när många konkurrenter väljer  att bromsa. När marknaden blomstrar och alla satsar är det mycket svårare. 

Som de ser ut nu, hur arbetar ni med er kommunikation externt? 

Vi har gjort en förändring där vi gått från att enbart jobba med vår kommunikation via våra återförsäljare till att nu jobba mer externt. Syftet med kommunikationen är att bygga våra varumärken mer än att det ska leda till direktförsäljning. I det så har vi tagit fram en ny grafisk profil, webbshop och även testat lite YouTube-kampanjer och Google. När det gäller kommunikationen så testar vi oss just nu fram.  Vi har även arbetat med influencersamarbeten men där ser vi att det kan vara svårt att hitta rätt. Några vi gjort har gått jättebra och andra som vi trott jättemycket på har inte funkat alls.   

Vad skulle du ge för tips om man funderar på influencersamarbeten? 

Det gäller att vara selektiv. Det är viktigt att du klickar med den du väljer och att personen genuint vill ha produkten. Gå inte in i något för snabbt utan för dialogen med den tilltänkta under en tid innan ni bestämmer er. Antalet följare överensstämmer inte alltid med utfallet. 

Tack Niklas, och lycka till!

 

 

Niklas Levin, VD Swebad.

Fler inlägg

Behöver ni hjälp att synas?

I så fall erbjuder vi en oslagbar mediemix. Kommunikation som når genom bruset är nyckeln till att leverera bäst effekt. Vilka behov och ambitioner har du? Med kännedom om den lokala marknaden och olika målgruppers mediekonsumtion hittar vi rätt lösning för dig.

Vi erbjuder bland annat:

  • Printannonser
  • Bannerannonser

  • E-handel
  • Reklam & produktionsbyrå

  • Distribution
  • Sökordsoptimering

Uppdaterad och inspirerad?

Anmäl dig till vårt nyhetsbrev!

Varje månad delar vi med oss av vår kunskap för att inspirera och utveckla dig inom kommunikation och marknadsföring.

Genom att anmäla dig till vårt nyhetsbrev godkänner du vår integritetspolicy.

Till toppen