Ljud och musik som verktyg
Ljud kan ta dig till platser, väcka minnen och framkalla starka känslor. Vi vill gärna tro att vi fattar beslut med förnuftet, men det är känslorna som styr våra val. Ljud och musik är därför ett mycket effektivt medie för att påverka en mottagare av ett budskap.
Ljudmediet inrymmer mängder av möjligheter. Därför jobbar vi brett med ljud i marknadsföring
– och vi vet att det gör skillnad. Vi hjälper företag med allt ifrån radioreklam, skapar fullständiga audiella profiler och sätter stämningen i butiker.
Skapa en audiell profil
En audiell profil, eller audiell identitet, är ungefär samma sak som en grafisk profil. En audiell profil ska innehålla en ljudlogotyp och musik till olika användningsområden samt riktlinjer samlade i en audiell manual för hur dessa bör användas. Det är ett långsiktigt varumärkesbyggande arbete som håller ihop kommunikationen. Våra ljudproducenter hjälper företag att skapa unik och specialskriven musik och en ljudlogotyp att använda i alla tänkbara sammanhang: radioreklam, reklamfilm, evenemangsmusik, informationsvideor och sms-/ringsignal.
Ge podcasten stjärnglans
Podcasten har på senare år blivit ett stort medie och utbudet är oändligt. För att nå fram genom bruset behöver podcasten hålla hög kvalitet. Att spela in en podcast kan vem som helst göra, men att göra en riktigt bra podcast är desto svårare. För att podcasten ska vara hörbar på bussen, i löpspåret och under matlagningen behöver taluppfattbarheten var riktigt god. Det gäller därmed att ha rätt akustik, teknik och kompetens.
Tips vid podcastinspelning
- Som alltid med kommunikation är det viktigt att definiera sin målgrupp.
- Hitta en intresseväckande titel till både podden och dess avsnitt.
- Kom ihåg att förpacka podden med intresseväckande avsnittsbilder.
- Spela in i en akustiskt torr miljö.
- Hellre kortare och fler avsnitt än längre och färre.
Radioreklamen når många
Radio når brett och många konsumerar det på daglig basis. 9 av 10 lyssnar på radio varje vecka.
En stor fördel med radio är att du når lyssnare även när de är upptagna med annat på jobbet, i bilen eller hemma, och du når dem vid upprepade tillfällen. Det gör att radio fungerar som en påminnelse och förstärkare av ett budskap. Radioreklam kan utformas på olika sätt och det är viktigt att anpassa kommunikation efter både målgrupp och det egna varumärket.
Tips vid radioproduktion
- Håll dig till ett budskap per radiospot.
- Rabbla inte telefonnummer och detaljer. Mottagaren sitter inte redo med anteckningsblocket.
- Hur du ska kommunicera beror på ditt varumärke och ditt erbjudande. Säljer du bilar eller fastigheter gäller det att förmedla trovärdighet. Säljer du dussinvaror är det lättare att vara rolig utan att det slår fel.
- Välj rätt röst. En klassisk basröst kan vara helt rätt för ett varumärke och helt fel för ett annat.
Sätt rätt stämning i butiken
Att arbeta aktivt med musiken i en butik är viktigt för att skapa rätt känsla för ditt varumärke hos besökaren. Vi har medarbetare som varit musikredaktörer på radio och som därmed är skickliga på att hitta musik som passar både verksamheten, målgruppen och varumärket.
Vill du veta mer om ljudproduktion och hur vi arbetar med det?
Ställ din fråga till oss i chatten eller kontakta hej@mediehusetunt.se
Viktor Löfgren arbetar som ljudproducent på vår reklambyrå Fluid.
Fler inlägg
Behöver ni hjälp att synas?
I så fall erbjuder vi en oslagbar mediemix. Kommunikation som når genom bruset är nyckeln till att leverera bäst effekt. Vilka behov och ambitioner har du? Med kännedom om den lokala marknaden och olika målgruppers mediekonsumtion hittar vi rätt lösning för dig.
Vi erbjuder bland annat:
Uppdaterad och inspirerad?
Anmäl dig till vårt nyhetsbrev!
Varje månad delar vi med oss av vår kunskap för att inspirera och utveckla dig inom kommunikation och marknadsföring.
Genom att anmäla dig till vårt nyhetsbrev godkänner du vår integritetspolicy.