Hur mår ditt varumärke och din grafiska profil?

Nytt år nya möjligheter. Avgivna nyårslöften om en bättre livsstil kanske även borde gälla ditt varumärke. Nu kan det vara lämpligt att se över hur ditt varumärke mår. Ser du ut som du vill att du ska uppfattas av dina målgrupper? Funkar de där färgerna i er gamla grafiska profil lika bra i alla olika kanaler. Är logotypen anpassad för en digital närvaro.

Vi hjälper dig att revitalisera hur ditt företag uppfattas. Nytt år nya möjligheter.

Grafisk profil vad är det? 

Ditt varumärke är en av dina viktigaste tillgångar.  

Att bygga ett varumärke innebär att det är många bitar som ska klaffa. “Hur vill vi uppfattas av vår/a målgrupper? Vilket budskap vill vi förmedla? Och hur vill vi göra det?”  Dessa och ett antal bitar till ger till sist en helhetsbild av varumärket.
En av dessa viktiga bitar är företagets visuella utseende – en grafisk profil. 

Se det som ett sätt att göra ett bra första intryck. Med en tydlig och uppdaterad grafisk profil ökar dina chanser markant att uppfattas på rätt sätt och skapa tydlig igenkänning. Och därmed fördelar mot era konkurrenter. Precis som i livet får man ofta bara en chans att göra ett första intryck.  

 Vad ingår i en grafisk profil? 

 Det kan skilja lite från vilken typ av organisation man är och vilka behov man har men det här brukar en grafisk profil innehålla

  • Logotyp 
  • Typsnitt
  • Färger 
  • Eventuella grafiska element och mönster 

 I en lite mer omfattande profil kan även bildspråk ingå, en beskrivning av vilken typ av motiv och ton som ska användas i bildkommunikation. Ibland kan profilen även innehålla en tagline eller pay off och hur den tillämpas i kommunikationen. 

 Exempel från ett projekt som Fluid genomfört tillsammans med  Krossteknik. 

 Vi börjar med en research-fas, för att hjälpa er att ta fram en grafisk profil behöver vi veta en del om er verksamhet. Eller rättare sagt; vi vill veta allt om er. Nåja, kanske inte allt, det viktigaste är: 

 Vad är ni ?

  • Vad gör ni?  
  • Vad är unikt med er verksamhet?  
  • Vilka problem löser ni åt era kunder? 
  • Beskriv er verksamhet med fem ord. 

 Bakgrund 

Finns det någon unik historia bakom företaget som kan berättas på något sätt i logotypen 

 Konkurrenter 

  • Vilka är era huvudkonkurrenter? 
  • Vet vi vilka era huvudkonkurrenter är kan vi bättre skapa en unik profil som stärker ert varumärke och ger viktiga konkurrensfördelar. 

 Hur vill ni uppfattas 

  • Hur vill ni uppfattas / Hur uppfattas ni av era kunder? Ska det göras en förflyttning av hur ni uppfattas i morgon? 
  • Vilka associationer ska mottagaren göra när de ser er logotyp?

 

När vi har svar på våra frågor och lärt känna er lite bättre börjar den kreativa fasen.  Många tror att göra design innebär att man sitter och ’leker fram något snyggt’.  Men svaret är faktiskt mycket torrare än så – våra råd och lösning är baserade på kunskap och lång erfarenhet. Det är väldigt lite personliga preferenser eller tyckande som spelar in. En annan viktig fas i designprocessen är att lyfta perspektivet och ta på sig kundens kunds glasögon och se hur de uppfatta profilen. Först då kan man skapa en profil som uppfyller projektets uppsatta mål. 

 Logotypen 

Logotypen ska fungera i stora och små format, eventuellt kan man göra responsiva versioner av logotypen. Det innebär att logotypen kan se lite olika ut beroende på vilken storlek och kanal den ska visas i, i små storlekar skala man av detaljer för att öka tydligheten. 

 Främsta användningen av Krosstekniks logotyp är på maskiner, fordon och skyltning så en designparameter var att den skulle kunna uppfattas på långt håll. Att visa någon form av maskin i logotypen såg vi att en del av konkurrenterna gjorde, men med ganska otydliga resultat.  Lösningen för Krossteknik blev en grafisk symbol som utgörs av en skopa i olika faser av lastningen. Samtidigt kan symbolen uppfattas som ett versalt K.
Ordbilden är satt med ett ganska robust typsnitt för att skapa en logotyp som känns robust och väl symboliserar verksamheten. En adderad bonus är att symbolen tillsammans med ordbilden även kan ses som en pil. 

 Typsnitt
Det finns många olika typsnitt. De som väljs ut i en grafisk profil bidrar till att stärka helhetsupplevelsen av varumärket. Antalet typsnitt man väljer ut kan variera då ibland kanske det räcker med ett typsnitt och ibland behövs det fler.
Viktigt att tänka på är vilka rättigheter som gäller för typsnitten. Det finns typsnitt med fria licenser (exempelvis typsnitt från Google), fördelen är att de får användas kommersiellt men en grafisk profil blir inte lika unik och inte hjälper till att bygga varumärket på samma sätt som ett eget typsnitt. Ett mer unikt typsnitt kan användas men då måste man köpa rättigheter för användandet. Det finns för- och nackdelar med båda valen och vi hjälper dig att reda ut begreppen.  

 För Krossteknik valdes typsnittet Roboto Slab Black utifrån bedömningen att det stärker profilen och upplevs trots sin lätta kantighet som ganska vänligt.  

 Färger 

Till profilen väljs en färgpalett som håller ihop den grafiska profilen. Ofta sätts ett par huvudfärger och en eller flera accentfärger som kompletterar varandra.
När det gäller färger så är färg för skärm och trycksaker två olika saker. Men det hjälper vi dig att reda ut så du alltid får önskat utseende i alla kanaler. 

Färgpaletten för Krossteknik blev tydliga och enkla färger med hög kontrast. Med inspiration från typiska färger från deras verksamhet tog vi fram en palett som är lätt att använda och applicera i verksamheten. 

 

 När allt sitter på plats 

Med er expertis och vår kunskap skapar vi tillsammans en genomarbetad grafisk profil med resultat att du skapar igenkänning i din kommunikation och når fram till dina målgrupper.  På sikt kommer det att spara och genererar pengar.Och viktigast av allt, du kan göra det du gör bäst – sköta och utveckla din verksamhet. 

 Psst . Var uthållig
Du ser din logotyp och profil dagligen och tröttnar antagligen på den långt före dina kunder. Men en grafisk profil är inte statisk. Den bör med jämna mellanrum revideras och man behöver se över vad som fungerat och inte fungerat. En levande profil ger ett levande varumärke. 

 

 

 

 

Fluids AD, Jonas Mandorf, berättar om hur arbetet med att ta fram en ny grafisk profil går till.

Fler inlägg

Behöver ni hjälp att synas?

I så fall erbjuder vi en oslagbar mediemix. Kommunikation som når genom bruset är nyckeln till att leverera bäst effekt. Vilka behov och ambitioner har du? Med kännedom om den lokala marknaden och olika målgruppers mediekonsumtion hittar vi rätt lösning för dig.

Vi erbjuder bland annat:

  • Printannonser
  • Bannerannonser

  • E-handel
  • Reklam & produktionsbyrå

  • Distribution
  • Sökordsoptimering

Uppdaterad och inspirerad?

Anmäl dig till vårt nyhetsbrev!

Varje månad delar vi med oss av vår kunskap för att inspirera och utveckla dig inom kommunikation och marknadsföring.

Genom att anmäla dig till vårt nyhetsbrev godkänner du vår integritetspolicy.

Till toppen