Är din verksamhet redo för framtiden?
En orolig tid ligger förhoppningsvis snart bakom oss. Så vad kan vi dra för slutsatser från tiden som varit för att triumfera i tiden som kommer? Vad har visat sig vara lyckosamt för verksamheter trots branschskiljaktigheter egentligen? Vi har listat frågorna som du och din verksamhet behöver ställa er för att stå rustade inför framtiden.
Vad tror du väntar runt hörnet?
Under det gångna året har verksamheter fått anpassa sig efter nya restriktioner, och konsumenten har fått nya behov. En del företag har gått på blåmärkta knän och kämpat för sin existens, medans andra har triumferat och kan se tillbaka på verksamhetens bästa år. Så låt oss lära av de lärda. Vad är signifikativt för de som lyckats – om vi bortser från diverse bransch skiljaktigheter?
Som så ofta historiskt verkar de anpassningsbara och kundorienterade ha triumferat. De som lyfte blicken och styrde om sin verksamhet utifrån efterfrågan. Spabadsleverantören som insåg att människor kommer att spendera mer tid i hemmet och därför startade ett digitalt showroom med tillhörande webbshop Läs mer här! Eller heminredningsbutiken som insåg att fler kommer att arbeta hemifrån och snabbt började marknadsföra sina hemmakontor. Båda visade sig vara vinnande koncept, precis som Yogainstruktören som gick och köpte en billig kamera för att börja erbjuda sin tjänst digitalt.
Så frågan är, vad väntar runt hörnet nu? Och hur kan just du styra din verksamhet utifrån omvärldens, och dina kunders, kommande behov för att skapa nya affärer? För i en tid som förhoppningsvis snart ses som “post-covid” går vi in i ett nytt normalläge och behöver anpassa oss därefter. I en värld fylld av handsprit uppstår det inom en snar framtid en naturligt hög efterfrågan på handkräm. Vad är din verksamhets handkräm?
Har din verksamhet och dina kunders beteende förändras?
Aldrig förr har vi så gärna velat gå på restaurang, men samtidigt uppskattat att kunna få samma mat hemlevererad. Aldrig förr har vi så gärna velat gå obehindrat och shoppa på stan, men samtidigt också uppskattat att få samma produkter direkt hem till brevlådan.
Aldrig förr har vi velat att digitala köp ska gå så friktionsfritt och snabbt, men samtidigt lagt timmar efter att leta rabattkoder online.
Detta, aningen schizofrena, konsumentbeteende är en del av det nya normala. Det är vår vinstdrivande gissningslek som uppkommit av att vi historiskt sett vet att nya behov omvandlas till nya normallägen. Få ville exempelvis gå tillbaka till Nokia 3310 efter att ha testat en smartphone. Så kul var inte Snake trots allt. Svenskarna och Internets årliga undersökning av befolkningens internetvanor visar detsamma, merparten användare vill ta med sig exempelvis näthandeln in i tiden efter pandemin.
Så en identitetskris kan vara på sin plats för många verksamheter. Fråga er, vem ni är på marknaden, vad efterfrågar era kunder och hur har verksamheten förändrats under året? Är det samma tjänster som driver störst intäkter och vad är era största kostnader utifrån verksamhetens nya normalläge? Har ni samma målgrupp som innan och vad väntar egentligen, utifrån det vi vet, runt hörnet för just er bransch?
Vad vi exempelvis menar är, har det visat sig lönsamt för er verksamhet att de anställda arbetar hemifrån? Om svaret är ja kanske ni ska fortsätta med det och avstå från dyra lokalkostnader. Om säljarna på företaget har sålt lika bra under digitala möten som under fysiska kundmöten kanske det är värt att i framtiden ägna restiden åt nykundsbearbetning.
Behöver jag kommunicera annorlunda nu?
I takt med att verksamheters förutsättningar har förändrats har också samhället förändrats. Vi har tvingats att bli mer digitala men samtidigt också börjat visa en större uppskattning för det analoga. Så nu behöver vi fråga oss, hur har er befintliga målgrupp och dina kunder förändrats under året som gått? Och hur ser deras medianvändning ut vid det här laget? Undersökningen ”Svenskar och Internet” visar exempelvis på att allt fler pensionärer har tagit klivet ut på internet för att e-handla och socialisera. Bland pensionärer har 70 procent använt digital vårdtjänst och hela 88 procent är positivt inställd till skärmtid. Bör vi då kommunicera med den typen av målgrupp på samma sätt som vi har gjort innan?
Den här typen av förflyttningar har skett på flera håll. Studerande är mer negativa till skärmtid, var fjärde internetanvändare har e-handlat i högre utsträckning än innan och lyssnandet på poddar fortsätter att stiga i alla åldrar. Hur har din målgrupp förflyttat sig under året och hur kommunicerar du bäst med dessa i framtiden?
Vissa verksamheter har, som vi tidigare nämnt, gått på knäna medans andra har blomstrat. Oavsett vilken kategori just er verksamhet tillhör är rätt kommunikation nu viktigare än någonsin för att fortsätta att vara vinstdrivande, eller att bli det i långa loppet.
Snabbt förklarat – har ni börjat med hemleverans av mat behöver ni givetvis också berätta det för såväl befintliga som nya kunder i medier där det får effekt för er verksamhet. Eller har ni växtvärk efter ett framgångsrikt år och har svårt att producera i samma takt som innan pandemin? Ja, då kan det vara bra med varumärkesbyggande kommunikation för att behålla er marknadsposition och era kunder innan friktion uppstår så att de lämnar till förmån för en konkurrent. Gissningsvis kommer vi att få se en hel del av den typen av kommunikation från diverse e-handelsföretag vars försäljning skjutit i höjden under fjolåret. Och gissningslekar är ju alltid kul, de kan ju vara vinstdrivande. Eller hur?
När andra företag permitterade sin personal under 2020 så gasade Swebad på. Med hjälp av Mediehuset UNT:s interna byrå Fluid fick Swebad en ny grafisk profil och webb. I början av 2020 hade företaget sex anställda, våren 2021 består personalstyrkan av det dubbla. Läs mer här!
Fler inlägg
Behöver ni hjälp att synas?
I så fall erbjuder vi en oslagbar mediemix. Kommunikation som når genom bruset är nyckeln till att leverera bäst effekt. Vilka behov och ambitioner har du? Med kännedom om den lokala marknaden och olika målgruppers mediekonsumtion hittar vi rätt lösning för dig.
Vi erbjuder bland annat:
Uppdaterad och inspirerad?
Anmäl dig till vårt nyhetsbrev!
Varje månad delar vi med oss av vår kunskap för att inspirera och utveckla dig inom kommunikation och marknadsföring.
Genom att anmäla dig till vårt nyhetsbrev godkänner du vår integritetspolicy.