140 år som kommersiell kompis snackas inte bort

1880 bodde det 2 500 personer i Enköping. En difteriepidemi plågade stan och det tvistades bland politikerna om man skulle ersätta den gamla rådstugan med en ny stadsfullmäktigebyggnad. 2021 är Enköping en populär inflyttningskommun och nu räknas invånarna till drygt 46 000. Annars är det sig likt.

.

En pandemi plågar inte bara Enköping utan hela världen. Och nere på Munksundet står ett igenbommat kommunhus som politikerna inte riktigt vet vad de ska göra med.
Enköpings-Posten har varit Enköpingsbornas vän och väktare på hela den resan.

I drygt 140 år har EP granskat kommunledningar, varit bärare av samhällsinformation för att bekämpa epidemier men också berättat om företagarsatsningar som JP:s skiftnyckel.
En attraktiv marknadsplats har vi alltid varit.
1880 för försäljning av krusbärsvin (1,50 kr/kannan). I dag hjälper vi till med att sälja lokalproducerade varor via tidning och sajt, och dessutom få dem hemlevererade med hjälp av våra tidningsbud.
Och det är ju precis så det ska vara. En lokaltidnings uppgift är inte bara att granska och underhålla, beröra och uppröra, utan också vara en stabil marknadsplats och -partner för stans företagare.

Ett välmående samhälle bygger på transparens och hållbarhet men det handlar också om framgångsrika företag. För oss på EP är samarbetet med stans näringsliv livsviktigt.
Det är en av grundstenarna för att vi ska klara vårt journalistiska uppdrag.
Och vi är en trygg kommersiell partner. Drygt 140 år som kommersiell aktör i Enköping är inget man snackar bort. Fråga bara våra prenumeranter. Varje dag når vår journalistik och våra annonser tusentals läsare och konsumenter i kommunen, både i papperstidningen och i våra digitala kanaler.

***

Den 20 juni 1989 klev jag in på Enköpings-Posten för första gången.
Nästan på dagen 32 år senare är jag hemma igen efter fantastiska upplevelser på några av landets finaste riksredaktioner. Men längtan efter lokaljournalistiken blev för stor.
Det är det nära som verkligen betyder något. En budgetproposition i riksdagen är naturligtvis viktigare för nationen, men ett beslut om ett tomträttsavtal för en campingplats eller en artikel om en nyöppnad butik kan betyda så oändligt mycket mer för oss som lever i Enköping.
Jag brinner för att få vara med och lyfta de frågor som verkligen spelar roll för Enköpingsborna, idrotten och inte minst näringslivet.
Häng med på EP:s och min fortsatta resa, som prenumerant eller annonsör – helst som både och.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Namn: Håkan Wikström
Ålder: 49 (50 i år)
Bor: Enköping
Familj: sambon Annika och vuxna sönerna Anton, Max och Olle.
Brinner för: Idrott. Har spelat seniorfotboll som målvakt under fyra årtionden, bland annat i Bro IK, EIS, Fanna och Nordia.
Kuriosa: När jag jobbade på EP förra gången hette jag Håkan Ström, men har därefter tagit min morfars efternamn.
Karriär:
Enköpings-Posten, 1989–1998, 2021-
Pressfotograf, redigerare och sportreporter
Upsala Nya Tidning, 1998-2007
Sportreporter, sportchef och nyhetschef
Expressen, 2007-2012
Reporter, nyhetschef och editionschef
Aftonbladet, 2012-2015
Live-tv-chef
Sveriges television, 2015-2021
Redaktionschef SVT Uppsala, publiceringschef SVT Sport

 

Fler inlägg

Behöver ni hjälp att synas?

I så fall erbjuder vi en oslagbar mediemix. Kommunikation som når genom bruset är nyckeln till att leverera bäst effekt. Vilka behov och ambitioner har du? Med kännedom om den lokala marknaden och olika målgruppers mediekonsumtion hittar vi rätt lösning för dig.

Vi erbjuder bland annat:

  • Printannonser
  • Bannerannonser

  • E-handel
  • Reklam & produktionsbyrå

  • Distribution
  • Sökordsoptimering
SE HELA VÅR MEDIEMIX HÄR

Uppdaterad och inspirerad?

Anmäl dig till vårt nyhetsbrev!

Varje månad delar vi med oss av vår kunskap för att inspirera och utveckla dig inom kommunikation och marknadsföring.

Genom att anmäla dig till vårt nyhetsbrev godkänner du vår integritetspolicy.

Till toppen