Så når ditt företag framgång i sociala medier

Elin Helander, Product Lead för sociala medier på Fluid, menar att det i dag är betydligt svårare att hantera det förändrade landskapet i sociala medier. För några år sedan var det en garanti att med enkla medel nå ut till sina följare.

I dag publiceras så mycket innehåll i sociala medier att vi omöjligt kan ta till oss all information. Det gör att användare blir mer aktiva i valet av innehållet som konsumeras, liksom vilka sociala medier som de använder.

Allt styrs av användaren. Genom hur länge den tittar på en bild, om den väljer att kommentera ett inlägg, eller om användaren ”gillar” eller följer nya konton i sociala medier skickas data vidare om vilken typ av innehåll som uppskattas mest.

Utifrån den datan kommer kanalerna att optimera användarnas flöden och visa mer av just den typen av innehåll som de tycker om. Detta för att tiden som användare spenderar i kanalerna ska bli så meningsfull som möjligt.

I en organisation som arbetar med sociala medier som verktyg blir det väldigt tydligt hur man når framgång. Det ligger i att skapa innehåll som är relevant och meningsfullt för ens följare. Det här slår Elin Helander, som jobbar med sociala medier på Fluid, fast.

– Att en person följer era konton var tidigare en ”garanti” för att de skulle se era inlägg, i en tid då det var lättare att nå ut. Detta är inte längre en sanning. De behöver inte bara följa er, de behöver även interagera med er och engagera sig i er. Engagemanget skapar räckvidden. Men hur skapar vi ett innehåll som lockar er målgrupp att fortsätta följa ert företag?, säger Elin Helander.

 

Hon tipsar om att börja med att utgå från ert nuläge. Exempelvis kan det vara bra att ställa er själva följande frågor:

  • Hur ser er följarskara ut idag och vilka är de?
  • Vart bor era följare, hur gamla är de och när är de online?
  • Vilket innehåll gillar de och vad har just era följare för behov?

Genom att granska nuläget, se vad era följare gillar och hur deras beteende ser ut kan ni enklare förstå vad som engagerar dem, vilka kanaler de föredrar och skapa innehåll därefter.

 

What’s in it for me?
– I sociala medier syns vi på mottagarens villkor, vilket betyder att om vårt innehåll inte är intressant, så kommer mottagaren helt enkelt att scrolla vidare. Vissa saker som är relevant för oss som företag är kanske helt irrelevant för följarna. Er årliga konferens kanske är bland det viktigaste för er, men är det av intresse för era följare? Om inte så är det i de allra flesta fall inte värt att posta, säger Elin Helander.

Hon fortsätter:

– Ert företag sitter inne på mängder av kunskap och erfarenhet som kan vara till nytta för era följare. Våga bjuda på just det för att skapa värde. En tanke att återkomma till när det gäller innehållsplaneringen är ”What’s in it for me?” – varför ska er målgrupp bry sig om det inlägg du planerar att posta och vad får de ut av det?

 

Konversera mera!
I sociala medier är vi just sociala, vi pratar med varandra. I stället för att bara publicera vår egen information och prata om oss själva behöver vi lyssna och prata med vår målgrupp för att skapa en genuin relation till dem – precis som i det verkliga livet. Våga lyssna i stället för att bara prata.

Utöver hygienfaktorer som att svara på kommentarer, inlägg och privata meddelanden kan det även handla om att involvera er målgrupp i er verksamhet. Håller ni på att utveckla ett nytt koncept och står inför ett val i vägen framåt? Ställ frågan och låt era följare vara med i utvecklingen.

Instagram Stories bjuder på smarta interaktiva funktioner som frågesports- och omröstningsdekaler som kan hjälpa er att starta i gång konversationen.

Glöm inte statistiken
Precis som när ni analyserade ert nuläge är det viktigt att följa upp era kommunikationsinsatser för att veta vad som fungerar. Vilket innehåll har gått bäst och vad har inte funkat lika bra under månaden som gått? Vart skapas engagemanget? Utefter datan kan ni lära känna er målgrupp bättre, och därefter optimera ert innehåll framåt.

Våga testa och ändra, men våga också låta en strategi bero ett par månader för att verkligen utvärdera vad som funkar. Avsätt tid för analys så att ni kan fortsätta att bygga engagemanget, och fokusera på de insatser som verkligen ger resultat.

Fler inlägg

Behöver ni hjälp att synas?

I så fall erbjuder vi en oslagbar mediemix. Kommunikation som når genom bruset är nyckeln till att leverera bäst effekt. Vilka behov och ambitioner har du? Med kännedom om den lokala marknaden och olika målgruppers mediekonsumtion hittar vi rätt lösning för dig.

Vi erbjuder bland annat:

  • Printannonser
  • Bannerannonser

  • E-handel
  • Reklam & produktionsbyrå

  • Distribution
  • Sökordsoptimering

Uppdaterad och inspirerad?

Anmäl dig till vårt nyhetsbrev!

Varje månad delar vi med oss av vår kunskap för att inspirera och utveckla dig inom kommunikation och marknadsföring.

Genom att anmäla dig till vårt nyhetsbrev godkänner du vår integritetspolicy.

Till toppen